Ustanovení o úplatách zákonných zástupců za pobyt ve školní družině
Ustanovení o úplatách ve školní družině se řídí směrnicí ŘŠ ze dne 25.8.2005, podle kterého měsíční úplata za pobyt dítěte ve školní družině činí 50,- Kč na jedno dítě, v případě že má dítě v družině sourozence, činí poplatek i za druhé dítě 50,- Kč. Poplatek za dítě, které navštěvuje školní družinu jen v době mezi 11.20 - 12.25 hod. činí 20,- Kč za měsíc.
.
Pokud není poplatek za dítě včas zaplacen, uvědomí o tom vychovatelka školní družiny ředitele školy nejpozději do jednoho měsíce od nezaplacení. Ředitel školy může rozhodnout o případném vyloučení žáka ze školní družiny .
Úplata může být snížena nebo prominuta dítěti, pokud je společně posuzovanou osobou pro nárok na sociální příplatek, který podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře pobírá jeho zákonný zástupce nebo jiná oprávněná osoba.
Úplata může dále být snížena dítěti - žákovi, pokud má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte v pěstounské péči podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře a tento příspěvek nebo jeho část je vyplácena.
Úplata může být snížena nebo prominuta, pokud zákonný zástupce žáka prokáže řediteli školy, že má nárok na některý příplatek uvedený v předchozích odstavcích, tzn., že doloží příslušné potvrzení. Dále musí doložit, že je mu příspěvek vyplácen.
Řízení o snížení nebo prominutí poplatku
Žadatel o snížení nebo prominutí poplatku předloží škole písemnou žádost s uvedením důvodů, kopii rozhodnutí úřadu práce o poskytování sociálního příplatku nebo potvrzení o pěstounské péči a kopie dokladů, které prokazují, že je mu příslušný příplatek skutečně vyplácen.
Podle ustanovení zákona č. 561/2004Sb. (školský zákon) a vyhlášky č. 74/2005 o zájmovém vzdělávání ředitel školy rozhodne ve správním řízení o snížení nebo prominutí poplatku za školní družinu. Údaj o snížení nebo prominutí poplatku je veden v dokumentaci žáka ve školní družině. O snížení nebo prominutí poplatku nelze rozhodnout se zpětnou platností.
Činnost školní družiny se v době prázdnin přerušuje. Výše úplaty zůstává stejná i v měsících, kdy jsou vedlejší prázdniny.
Podmínky docházky do školní družiny, podmínky a doba odchodu čivyzvedávání žáků ze školní družiny, přechod žáků po vyučování do školní družiny a zodpovědnost za žáky v této době
Podmínky docházky do školní družiny, podmínky a doba odchodu či vyzvedávání žáků ze školní družiny jsou dány již při přihlašování žáka do školní družiny, neboť tyto informace musí uvést zákonný zástupce žáka do zápisového lístku, který slouží jako přihláška do školní družiny a zároveň jako základní informace pro vychovatelky.
Družina začíná převzetím dětí po vyučování vychovatelkou. Družinu opouštějí samy a jsou důkladně poučeny o bezpečnosti při odchodu z družiny.
Odpolední družina zahajuje svůj provoz v 11.20. To končí 4. vyučovací hodina a některým dětem z 1. stupně končí vyučování. Učitel předá děti vychovatelce školní družiny. Vychovatelky odcházejí s dětmi do školní jídelny, děti si před emodloží aktovky, oblečení aj. osobní věci. Po obědě jídelnu opouštějí a jdou do družiny,věnují se činnostem daným programem družiny.
Pokud končí dítěti rozvrh po páté vyučovací hodině, odchází
do družiny již samo hned po obědě.
V jídelně školy se žáci řídí Řádem jídelny, pokyny dospělých, kteří vykonávají v jídelně dozor, popř. pokyny personálu školní kuchyně.
Pokud dítě po určité době z družiny odchází, např. domů nebo do kroužku, oznámí to vychovatelce školní družiny a místnost pak opouští samo. Děti byly poučeny o bezpečném chování na chodbách a v šatnách.
Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školní družině
Žáci jsou neustále pod dozorem vychovatelky. Na počátku školního roku při zahájení činnosti školní družiny jsou seznámeni s pravidly bezpečného chování ve školní družině a pak v průběhu roku, pokud je čeká nová činnost, jsou poučeni o pravidlech bezpečnosti pro konkrétní práci.
Pobyt v tělocvičně nebo učebnách, se řídí řády těchto učeben.
Od dětí se vyžaduje naprostá kázeň.
Děti jsou vedeny k tomu, aby samy upozorňovaly na nevhodné chování svých spolužáků. Dále je-li dítě svědkem úrazu jiného dítěte, neprodleně nahlásí tuto skutečnost vychovatelce, popř. jiné dospělé osobě, která je nejblíže.
Bezpečnost žáků ve školní družině se vlastně řídí pravidly bezpečnosti, tak jak je určuje Vnitřní řád školy
Pitný režim
Děti by měly být vybaveny pro každý den, který stráví ve školní družině, dostatečným množstvím tekutin, aby byl dodržen jejich pitný režim.
Užívání dalších prostor školy či jiných prostor k činnosti družiny
Družina kromě místností, které jsou jí vymezeny pro hlavní činnost, využívá
z prostor školy dále tělocvičnu a učebnu s počítači, v areálu školy pak školní dvůr. Využívání těchto prostor se řídí aktuálním programem školní družiny a naplánovanými aktivitami dle rozvrhu družiny. I zde se činnost řídí konkrétními pravidly a pokyny.
Pokud děti nevyzvedne zákonný zástupce jinak, odcházejí samy v 15hod
Dočasné umisťování žáků ve školní družině, pokud nejsou trvale přihlášeni
Pokud to místní podmínky umožňují a nebyla by tím překročena hranice pro počet dětí umístěných školní družiny, je možné do družiny krátkodobě umístit i to dítě, které do ní není přihlášeno k trvalé docházce. Např. Při změně rozvrhu nebo jiné nepředpokládané situaci.
Pravidla styku s rodiči
Rodiče žáků mohou v době družiny kontaktovat vychovatelku. Dále je možné si sjednat předem schůzku i v jinou dobu.
Hlavní formou kontaktu mezi zákonným zástupcem dítěte a vychovatelkami je zápisní lístek, kterým rodič přihlašuje své dítě do družiny, a dále deníček dítěte,do něhožjsou zapisovány všechny důležité informace, a to buď rodiči nebo vychovatelkou. Důrazně se dodržuje písemná forma komunikace, zvláště
v takových případech jako je omlouvání, změna vyzvednutí dítěte z družiny apod. Písemná komunikace je nejprůkaznější, proto na ní budeme trvat.
ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY
1. Všechny děti, které navštěvují ŠD, musí mít vyplněnou přihlášku / zápisní lístek /, kterou vyplní a podepíší rodiče. Pokud se dítě ze ŠD odhlašuje, je tak učiněno písemně opět s podpisem rodičů.
2. Provoz školní družiny začíná ihned po vyučování. Přechod do jiných prostor zajišťuje vychovatelka.
3. Do školní jídelny odchází děti ve dvojicích společně se svou vychovatelkou. Polévku každému dítěti nalije vychovatelka a děti si potom sedají k předem určeným stolečkům. Pro druhé jídlo si chodí každý sám. Odchod z jídelny je samostatný.
4. Na toalety jsou děti pouštěny po jednom, aby vychovatelka měla přehled o pohybu dětí.
5. Na vycházku odcházíme společně. Děti chodí ve dvojicích, pokud vychovatelka neurčí jinak. V případě, že si děti hrají volně v přírodě, jsou poučeny o tom, kde se smí pohybovat a jak se chovat. V hernách ŠD jsou dětem k dispozici školou zakoupené hry a hračky. Pokud se děti nevěnují některé ze zájmových činností, mohou si se souhlasem vychovatelky tyto hry půjčovat. Děti jsou poučeny o tom, jak s nimi zacházet.
.
6. Některé děti navštěvují zájmové kroužky. Přechod do kroužků a zpět zajišťují vedoucí kroužků a vychovatelky.
7. Všechny děti ŠD jsou na začátku školního roku poučeny o bezpečnosti chování v prostorách školy i během vycházky.
Školní družina je zůstává nejčastějším typem zařízení pro výchovu mimo vyučování. Jejím úkolem není jen zajišťovat péči v době, kdy se dětem nemohou věnovat rodiče. Může být důležitým výchovným partnerem rodiny, školy a obce, plnit vzdělávací cíle - rozvíjet specifická nadání i pomáhat překonávat handicapy dětí. Může sehrát i důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů a rozvoji důležitých osobních a sociálních kompetencí
Specifičnost ŠD
Program ŠD koncipovaný bez závazných témat a programů umožňuje, aby vychovatelka s dětmi plánovala a realizovala takové činnosti, které děti zaujmou, naplňují jejich přání a potřeby. Významným znakem moderní družiny je možnost, aby se děti podílely na tvorbě programu svého oddělení.
Požadavek dobrovolnosti je ve volném čase podstatný, znamená dobrovolnou účast dětí na činnostech.
Požadavek aktivity je vedení dětí k aktivnímu podílu na všech fázích činnosti, tedy plánování, přípravě, realizaci a hodnocení.
Požadavek seberealizace– každé dítě může uplatnit své vlohy a schopnosti a být tak úspěšné. V aktivitách volného času má najít uplatnění i dítě, které je méně úspěšné ve škole. U volnočasových aktivit nejsou důležité výsledky, ale činnost samotná, oceňuje se snaha dítěte.
Požadavek odpočinkového a rekreačního zaměření upřednostňuje zařazování takových činností, které přispívají k odreagování, odstranění únavy z vyučování, nezbytné regeneraci duševních a fyzických sil vyčerpaných při vyučování. V rámci rekreace by měly mít děti denně příležitost k činnostem podle vlastního přání. Tyto spontánní rekreační činnosti vedou k uspokojování individuálních potřeb, pomáhají vytvářet pocity radosti a spokojenosti, umožňují vznik a upevňování neformálních osobních vztahů a začleňování jedince do neformálních skupin. Rekreační činnosti mají charakter vydatné pohybové aktivity, mají poskytovat dostatek příležitostí k všestrannému pohybu na čerstvém vzduchu.
Požadavek zajímavosti a zájmovosti zdůrazňuje význam zájmových činností, které tvoří nejdůležitější součást obsahu činností volného času. Plní funkci výchovnou i vzdělávací, rozvíjí celou osobnost. Vhodně podněcují, podporují a rozvíjejí samostatnost, tvořivost, aktivitu. Děti obohacují své znalosti. Děti mladšího školního věku jsou dychtivé po všem novém, mají nadšení. Zájmové činnosti jsou aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení individuálních potřeb, zájmů a schopností. Zájmová činnost má své okruhy, aby dětem umožnila orientaci v hlavních zájmových oblastech – společensky prospěšná, sportovní, estetická, přírodovědná, pracovně technická.
Vychovatelka je dětem rádkyní, inspirátorkou činností, kamarádkou, vede děti k využívání volného času hodnotným způsobem, obohacuje jejich vzdělání o nové poznatky a dovednosti, podporuje jejich samostatnost a aktivitu.